tisdag 25 mars 2014

Lpfö 98 rev 2010!

Vi har matematik och sortering...

Först pratar vi om hur många klossar vi behöver av varje färg...

 ...sen sätter vi dem i den ordningen som legobitarna är i på kortet...

 ...och här är många färdiga.
Vad vi är duktiga på att göra detta sa barnen.

I förskolans läroplan, Lpfö 98 reviderad 10, står följande:

2.2 UTVECKLING OCH LÄRANDE
Förskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande. Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.
Verksamheten ska bidra till att barnen utvecklar en förståelse för sig själva och sin omvärld. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för förskolans verksamhet. Den ska utgå ifrån barnens erfarenheter, intressen, behov och åsikter. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas till vara för att skapa mångfald i lärandet.

Mål

Förskolan ska sträva efter att varje barn

• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
• utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
• utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang
• utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap
(Lpfö 98 rev 2010:9-10)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alla kommentarer måste godkännas innan de publiceras.
Därför ser du inte din kommentar meddetsamma.
Tack för att du kommenterar!